ניגודיות בהירהניגודיות בהירה

ניגודיות כההניגודיות כהה

הגדלת גופןהגדלת גופן

הקטנת גופןהקטנת גופן

עצירת אנימציהעצירת אנימציה

הצהרת נגישותהצהרת נגישות

מה עושים עם האופניים החשמליים ?

03/08/2015

לא בכדי, האופניים החשמליים תפסו את כותרות העיתונים בשנה האחרונה. לא בכדי מרבים העיתונאים, חברי הכנסת לדוש ולנסות למצוא פיתרון מניח את הדעת. מה שבטוח, שחייבים להתקדם תוך כדי תנועה. אנו מרבים להתלונן על הרגולציה אשר מצד אחד מעקבת נושאים, ומצד שני מזגזגת בין רפורמות אשר נתפרו במהירות מדי, ללא חקירת עומק לגבי ההשלכות.
האופניים החשמליים הם כבר כאן וזו עובדה. הרי אנחנו כישראלים אוהבים חדשנות, וידועים כאוהבים לנסות מוצרים חדשים בכל תחום. אל לנו להתפלא שהאופנים החשמליים על סוגיהם תפסו תאוצה ממשית, וכל אזרח כבר רואה בשולי המדרכה והכבישים רוכבים שנוהגים בצורה כזו או אחרת.
האם המחוקק יוכל להביא פיתרון באמצעות חוק אשר יחייב ביטוח? אם לשאלה היה נדרשת תשובה מהירה אז בוודאי שניתן להגיד כן. המחוקק יכול להפוך את האופניים בהגדרתו החוקית לכלי רכב, ובשל היותו כלי רכב, יידרש ברישוי שנתי, בביטוח חובה על פי חוק הפלת"ד וכיוצא בזה.
האם הציבור יוכל לעמוד בכך? זו כבר שאלה שתשובה עליה תהיה מורכבת יותר ומאד ספקולטיבית. הרי הציבור מחפש פיתרון נח, לא יקר, יעיל, שיאפשר לו גם להגיע פיסית לכל מקום בצורה מהירה (שלא נאמר לצערנו לפעמים מהירה מדי). זו העובדה, זה רצון הציבור. הפיכת האופניים החשמליים לכלי תחבורה בוודאי תעלה תהייה האם כלכלי יהיה לרכוש כלי תחבורה זה, כי מלבד עלויות הכלי עצמו, יתווספו לו עלויות תהליך הרישוי השנתי, הרישיון עצמו, וכמובן גם ביטוח החובה.
נכון כי פיתרון להחיל ביטוח החובה על האופנים החשמלים יתן מענה הולם רח בהקפו הן לרוכב והן לפוגע, אך החשש כי תהליך הפיכת האופנים לכלי רכב על פי החוק, מבחינה כלכלית יבטל את הכדאיות באחזקת אופנים חשמליים.
אז מה כן? הציבור זקוק למוצר, אפילו מוצר חלקי בגבולות אחריות מוגבלים, או אפילו במוצר עם השתתפות עצמית והגבלות מסוימות. הציבור זקוק לו ואת זה גם אם הציבור עוד לא מפנים, ענף הביטוח חייב להפנים.
בשנות התשעים כאשר החלו האזרחים לרכוש רדיו דיסק למכוניות (במקום רדיו טייפ) חברות הביטוח לא מיהרו לבטח, בטענה שהם לא מבטחים רדיו דיסקים כי הם לא יודעים להתמודד עם מוצר כזה, מבחינה רעיונית, ואקטוארית.
ומה קרה בסוף?
הסוף הרי ידוע, הציבור רכש בהמוניו רדיו דיסקים בחנויות או מחו"ל, ולבסוף יצאו החברות עם מוצר מוגבל, ולאחריו התפתח ענף שלם לאביזרי שמע ברכב, וכיום זה נשמע היסטוריה.
בהקבלה לאופנים החשמליים, הציבור ימשיך לרכוש את המוצר, ועל חברות הביטוח להביא את הפיתרון הביטוחי הנכון - לא המחוקק, לא המפקח על הביטוח, כי אם החברות עצמן.
בלשכת סוכני הביטוח פנינו לחברות השונות במסר ברור כי הם הגופים היחידים במדינה שקיבלו רישיון לייצר מוצרי ביטוח, ולכן עליהן מוטלת האחריות להביא מוצר כזה לשוק. יש חברות שטענו כי אין הן מתכוונות לעשות דבר בנושא ומחזירות את הכדור למחוקק, שגם הוא עדיין רחוק מלמצוא פיתרון אמיתי. לשמחתנו יש חברות (בעיקר החברות הקטנות) אשר מבינות את האתגר שעומד בפני השוק ומתחילות לעשות צעדים כאלה ואחרים למציאת פיתרון.
פיתרון ביטוחי הוא בר השגה. נכון המוצר לא יהיה מושלם, אבל צריך להתחיל במקום כלשהו.
מוצר שיכסה את אחריות הרוכב או הרוכבים באחריות צד ג' גוף ורכוש, כהרחבה לפוליסת הדירה או כפוליסה עצמאית, או מוצר שיכסה בתאונות אישיות את הרוכב עצמו, וכן את צד הג' אשר ייפגע, והמוצר יהיה לכל רוכב, ולא צמוד לכלי עצמו. ואפשר כמובן מוצר ייחודי אשר יכסה את כל הרכיבים שעלולים להיפגע בפוליסה אחת.
האקטוארים בטח נאנחים כרגע וטוענים כי קל לכתוב את הדברים בכתבה לעיתון אבל הרבה יותר קשה לתמחר את המוצר שאין עליו הרבה ידיעה. נכון, הרבה יותר פשוט לתמחר מוצר שהכל ידוע עליו, אבל מי אמר שאם קשה אז לא עושים?
כאן יכולים המחוקק והרגולטור לעזור בנתונים שיקבלו מבתי החולים או קופות החולים, וכן ממשרד הכלכלה על כמות האופנים החשמליים אשר יובאו לארץ, וכן, צריך גם לקחת החלטות שאולי הם יותר בעולם האי ודאות, אבל הרי בשביל זה החברות קיבלו רישיון, לתמחר את הסיכון לאנשים, ואפשר להתחיל ממוצר בסיסי, ובהמשך לשפרו. רק כך נצליח להביא בשורה לאזרחים, נתחיל ונתקדם תוך כדי תנועה, או ליתר דיוק, רכיבה ממונעת.

הכותב הוא סמנכ"ל אל-עד סוכנות לביטוח בע"מ ויו"ר הועדה לביטוח כללי בלשכת סוכני הביטוח.

צור קשר