ביטוח רכב ביבוא אישי

15/02/2010

לאחרונה חל גידול מתמיד בהבאת רכבים ביבוא אישי לארץ. מנתוני משרד התחבורה עולה שבשנת 2007 יובאו לארץ כ- 850 כלי רכב, ובשנת 2008 הגיע מספרם ל-2750 כלומר גידול של 300%. הגידול חל בעידוד הגורמים הממשלתיים שמעוניינים להגביר את התחרות בין היבואנים. יחד עם זאת, כיוון שהנושא עדיין בראשיתו, בירוקרטיה רבה מקשה על התהליך הארוך שמתחיל בהזמנת הרכב מחו"ל, דרך ההובלה ארצה, שחרור מהנמל, ועד הבאתו לחניה ליד הבית.

גם חברות הביטוח טרם נערכו לגידול המתמיד בהזמנות היבוא האישי. תחילה נאלץ המבוטח להביא על חשבונו דו"ח של לוי יצחק אשר קובע את שווי הרכב הנכון. שווי הרכב שנקבע על ידי לוי יצחק (שהוא נמוך ממכונית המגיעה ביבוא הרגיל), ישמש את חברת הביטוח בעת תשלום התביעה, במיוחד כשמדובר בקביעת אחוז ירידת ערך או באובדן גמור. יחד עם זאת פרמיית הביטוח תיגזר בדרך כלל לפי תעריף של הדגם הרשמי שנמצא בארץ והיקר יותר.

מבוטחים הרוכשים רכב שאין לו חלפי מלאי בארץ יגלו עד מהרה שחברת הביטוח לא ששה לבטח את הרכב, כיוון שאינה רוצה להיתקע עם רכב לאחר תאונה במוסך ללא חלקים, ואז התביעה תתייקר בין היתר בגלל הטסת חלקי חילוף מחו"ל.
כמו כן, כיוון שמדובר ברכב נדיר בשוק הישראלי, חברות הביטוח חוששות מריבוי הגנבות ומחמירות בנושא המיגון.

למרות הבירוקרטיה והקשיים, אין ספק שבחינת עלות מול תועלת תגביר יותר את היבוא אישי, וכמו תמיד בכלכלה הדבר יגרור בסופו של תהליך להורדת מחירים אצל היבואנים, ועליה במחיר היבוא האישי עד לנקודת האיזון הכלכלית שהתועלת ביבוא האישי תהיה דומה לזו שבקניית רכב בשיטה המסורתית. חשוב לציין שמדובר בעיקר בדגמים של רכבי פאר, בהם פער המחירים מצדיק התעסקות שכזו, כי במחירי המכוניות המשפחתיות לעת עתה אין הצדקה לבירוקרטיה. זאת הכלכלה - עלות מול תועלת!

צור קשר